chrisbekker.reismee.nl

Mucha comida y mucha bebida


¡Buenas tardes!
Na een weekje México ben ik nog steeds zo enthousiast als toen ik hier net aankwam. Al was het vorige week om alles, dan is deze week zeker wel om la comida y la bebida. Maar ook de fiestas hebben indruk gemaakt. Vorig weekend was het tijd voor de eerste en dit was echt geweldig.

Van te voren wist ik niet zo goed wat ik me hier bij een fiesta moest voorstellen. Uiteindelijk bleek het heel anders dan De Kneus of de 3G. We gingen met zijn vieren van het huis en er was ook nog een vriend van mijn Spaanse huisgenoot. Julio (de Chileense Bakermat-kenner) kwam ons ophalen met zijn pick-up en ik mocht gelukkig voorin zitten samen met mijn Franse huisgenootje. De andere drie moesten achter in de laadbak van de pick-up gaan zitten. Dit had ik ook al eerder gezien en dit is gewoon normaal hier. Overdag mag het gewoon, maar ’s avonds is het eigenlijk verboden. Daarom hebben we onderweg ook een paar keer ineens op de stoep moeten parkeren, omdat we de oranje-rode lichten van de politie zagen aankomen. Onderweg zagen we op een gegeven moment een motor waar 4 mensen opzaten! Zelfs Julio gaf toe dat dit toch wel gevaarlijk was. Voor de rest was de auto natuurlijk ook weer heeeeel veilig: geen riemen, geen achteruitkijkspiegel en de buitenspiegels waren ooit afgebroken en nu met touw en plakband vastgemaakt. Uiteindelijk waren we bijna bij het feestje want we konden de muziek al vanaf ver horen. Het bleek dus totaal geen feestje zoals ik ze in Nederland gewend ben. Het was in kleine, doodlopende straat, en de mensen zaten of stonden overal. In het midden speelde een (soort van) mariachi band en op de stoep stond een grote pick-up waarvan de laadbak helemaal vol lag met ijs waar wel honderd blikjes bier in lagen. Dit was echt super handig want hierdoor bleef het bier prima koud! Het bier smaakt wel anders dan in Nederland. Je hebt hier verschillende soorten en er is zelfs een light versie! Dat is wel een beetje gek, zo heb je ook light melk enzo. Maar Corona is hier gewoon het normale bier wat je krijgt als je een cerveza bestelt in de bar. Verder bij het feestje waren er ook tacos. Een huis was open en hier stonden een paar tafels met een soort van grote pan waarin pakketjes tortillas lagen, die je vervolgens zelf met allerlei verschillende dingen kon beleggen. Er was een hele grote pot salsa con chile, maar er was gelukkig ook een klein bakje sin chile. De tortillas zaten zelf al vol met vlees en kaas dus je hoefde er alleen nog maar wat groenten en saus bij te doen en daarna lekker met je handen eten. Natuurlijk was het echt suuuper lekker, zoals al het eten hier, maar de porties zijn echt enorm. Julio zei dat ik niet bang moest worden om aan te komen…(nu ben ik dus wel bang). Verder was het feestje echt super leuk en de sfeer was heel gezellig met alle Mexicanen. Er waren kleine kinderen maar ook opa’s en oma’s die allemaal meezongen met de bekende liedjes van de mariachi band en salsa dansten. Rond een uur of twee ging de mariachi band naar huis en besloten wij een club in het centrum op te zoeken. Een Corona kostte hier maar 1,50 euro en de muziek was vooral techno, een heel ander feestje dan eerder op de avond dus maar ook helemaal priem. Minpuntje was echter dat ik mijn tweede biertje al na het eerste slokje per ongeluk uit mijn handen liet vallen, en aangezien het geen Tivoli was met aardige barmannen kreeg ik helaas geen nieuwe.

Maandagavond gingen we uiteten bij Tomate, een restaurant in de moderne wijk Chapultepec. Dit is een echte wijk voor jongeren, met veel restaurants, winkels en clubs. We bestelden een kleine portie eten (wat nog steeds 300 gram was) en vervolgens kregen we een enorme bord vol met vlees, groenten en kaas. Op tafel werden allerlei bakjes neergezet met verschillende soorten salsa, van mild tot ziek pittig, en bakjes met kruiden, limoen, tomatensalade en tortillas. De tortillas kon je vervolgens vullen met het vlees en alles van de rest wat je wilde. Ik weet dat ik constant in herhaling val, maar dit was echt gewoon weer super lekker. Na zo’n drie tortillas zaten we allemaal vol, terwijl ons bord nog lang niet leeg was. Dit was echter geen probleem want er werd voor ons meteen een doggy bag klaargemaakt.

De volgende dag gingen we met zijn vieren weer richting Chapultepec. Mijn Spaanse huisgenoot had een restaurant opgezocht om te gaan lunchen, Boca del Cielo, en hij was hier helemaal enthousiast over. Toen we hier aankwamen bleek het echter een visrestaurant te zijn, dus alles was met vis. Zoals velen weten vind ik vis echt verschrikkelijk vies, dus dat was niet zo chill. Gelukkig bleken ze één gerecht met tonijn te hebben, dus heb ik dat maar genomen. Uiteindelijk was het best wel lekker! Daarnaast hingen er een paar tv’s in de zaak waar ze live Real-Sevilla uitzonden, helemaal perfect dus! Na de lunch ging mijn Japanse huisgenootje een vriendin meeten en mijn Duitse huisgenootje moest naar de uni, dus bleef ik alleen over met de Spaanse visliefhebber. Samen zijn we naar het centrum gelopen en hebben lekker de toerist uitgehangen, compleet met fotocamera en al. We hebben de muurschilderingen van José Orozco bekeken in het Instituto Cultural Cabañas en in El Palacio de Gobierno en zijn daarna nog op zoek gegaan naar een Mexicaanse vlag voor mijn huisgenoot. Helaas konden we die niet vinden, maar we kwamen wel een grote supermarkt tegen waar ze filterkoffie verkochten, helemaal geweldig dus! Met deze fantastische aanwinst in de tas zijn we terug gelopen naar ons huis, waar we onze doggy bag uit de koelkast konden pakken om weer te genieten van een heerlijke Mexicaanse maaltijd.

Zodoende dus weer alleen maar positieve berichten vanuit Guadalajara! Volgende week maandag begint de uni, dus ik geniet nog even van mijn weekje vakantie. Zaterdag staat er een tripje naar Tequila op het programma, met een onbeperkte proeverij, veel Mexicaans eten en natuurlijk aansluitend een fiesta, dus daar kijken we allemaal heel erg naar uit. Ik hoop echter wel dat ik me er daarna nog iets van zal kunnen herinneren, zodat ik terug in Nederland de echte tequila kenner kan uithangen. Ik houd jullie op de hoogte!

¡Hasta pronto!
XXX

Reacties

Reacties

Tomaatje

Chris, geweldig! Je vertelt alles zo beeldend, dat ik het gewoon allemaal duidelijk voor me zie! Leuke verhalen, ga zo door! Ik wacht met spanning op het volgende verhaal...

John

zo als ik heb gelezen gaat het feesten je erg goed af.
Gelukkig heb je nu echte koffie zodat je een sterke bak kunt gebruiken na de feestjes Mooie verhalen blijf ze volgen

Antoine

Ha Chris, fijn om te horen dat het je goed bevalt in het verre Mexico!!! Ik vond het wel jammer dat je nog veel niet mist aan Holland, wij zijn daar toch!!! Nee hoor, geintje.
We vinden de verhalen erg leuk om te lezen, ga er vooral mee door!!! Groeten uit Boxmeer van Antoine, Linda en een dikke knuffel van Jens.

Danique

Super leuk om over je te lezen Chris! Geniet van je tijd daar en niet te veel tequila he hahaha ;)

Liefs Danique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!